Skip to main content
Reddingboten

Reddingboot Insulinde

De Insulinde is in 1927 gebouwd naar aanleiding van een ontwerp van reddingbootschipper Mees Toxopeus en scheepsbouwer professor Vossnack. Na twee ernstige rampen in 1921 vonden deze heren het tijd voor een nieuw soort schip. Dankzij een revolutionair ontwerp met een kieptank maakten zij de allereerste zelf richtende stalen motorreddingboot ter wereld. In Nederlands-Indië werd er geld ingezameld voor de bouw. Insulinde is de naam die de schrijver Multatuli gaf aan Nederlands-Indië.

De Insulinde was in dienst van 1927 t/m 1965 vanaf het KNRM-reddingstation Oostmahorn. Ze heeft 341 vaartochten gemaakt en daarbij zijn 332 mensen gered. De reddingen werden vaak onder moeilijke omstandigheden uitgevoerd. De boot werd een varende legende vanwege de spectaculaire reddingen onder leiding van schipper Mees Toxopeus.

De reddingboot was 36 jaar eigendom van Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Het Nationaal Reddingmuseum heeft de boot voor een symbolisch bedrag van 1 euro overgenomen, omdat de boot in slechte staat was door gebrek aan onderhoud. Na maar liefst 6.500 manuren van vrijwilligers was de restauratie voltooid in 2010. Ze heeft nu de status van Varend Monument en is het vlaggenschip van het Nationaal Reddingmuseum. De Insulinde vaart nog enkele keren paar jaar uit naar speciale evenementen.